top of page
  • תמונת הסופר/תLIAT EVRON

איך צולחים בחיוך את התארגנות הבוקר עם הילדים?



החופש הגדול כבר נגמר והנה כבר שבועיים טסו להם מתחילת שנה"ל.

שמחתם על כך שכולם חוזרים לשגרה ועולים על המסלול לכיוון רגוע יותר, אבל מאז... לא נעים להודות... הבקרים הפכו אצלכם קצת לסיוט: הגדול לא מתעורר ואחרי שהוא כבר קם, הוא מתיישב כמו זומבי על המיטה ולא ממש זז בלי עזרתכם, ומבלי שתגררו אותו מדבר לדבר כדי לוודא שהוא אכן ממשיך ומתארגן.

הקטן בן השנתיים וחצי רוצה לעשות הכל לבד, מתנגד לכל ופורץ בבכי על כל מה שלא מתנהל כרצונו, ואתם בלחץ של זמן, מנסים להיות סבלניים אבל לא ממש מצליחים ולא יודעים מה לעשות קודם.


בסופו של דבר, אתם מגיעים לאוטו בעצבים. לקראת ההגעה לגן אתם מדמיינים איך הגננת שוב מקבלת את הילד בחיוך, אך מגניבה לכם מבט עקום על זה ששוב הבאתם אותו מאוחר, ובדרככם לעבודה כשאתם עם עצמכם, אתם שוב עם טעם מר על איך ששוב לא הצלחתם לעבור את הבוקר אחרת ולהיפרד מהילדים בניחותא ובחיוך.


אז איך הופכים את התארגנות הבוקר למהירה ויעילה יותר

ואפילו נעימה?


ראשית, חשוב לדעת כי מעברים בחוויה של ילדים (משינה לערות, התנתקות ממשחק שעסוק בו בבוקר לאחר התארגנות/ מיצירה או ממסך טלוויזיה או אחר, מהמרחב הבטוח של הבית ובני הבית למרחב של הגן, הילדים והצוות וכו') הם קשים. הילד לא מתכנן מראש להקשות עליכם בבוקר וזו לא מטרתו לגרום לכולם לאחר.

הוא יוצר קושי עבור הסובבים פשוט כי לו עצמו קשה. לכן, היו אמפטיים ודברו בטון שקט ורגוע במהלך הבוקר.

אם תתכננו נכון את הבוקר ותקחו די זמן להכל, קרוב לוודאי שלא תמצאו את עצמכם צועקים או כועסים ותוכלו לנהל עם הילדים שיח אמפטי במהלך ההתארגנות.

1. הצהרת כוונות, הסבר והכנה מראש: הושיבו את הילדים והסבירו להם שמהיום חשוב לכם שהדברים יתנהלו אחרת – בנועם, באווירה רגועה ובכיף. לכן, אתם תספרו להם כיצד תתחילו לנהוג ממחר.

לאחר שתציעו את שלכם, תוכלו לשאול גם את הילדים אם יש להם הצעה – מה יכול לעזור להם להתארגן בבוקר יותר ביעילות ובאווירה נעימה. הקשיבו להם ונסו לקחת משהו מהצעתם. חזקו אותם והודו להם על הרעיון היצירתי.

2. השכימו בשעה מוקדמת מהרגיל כך שיהיה די זמן לה – כל. קחו די זמן להתארגנות שלכם והכינו כל מה שדרוש לאותו היום (כריכים, אוכל או שתיה עבורכם למהלך היום וכד') לפני שאתם מעירים את הילדים משנתם. כך תהיו פנויים להיות שם עבורם במידת הצורך לזמן ההתארגנות שלהם.

תכננו את שעת היציאה מהבית כך שתאפשר לילדי בי"ס להגיע בזמן ולילדי הגן להגיע בשעה בה הצוות פנוי לקליטתם. כך תוכלו להיפרד מהם בצורה נינוחה ותאפשרו להם להתחיל את הבוקר במשחק רגוע עם הילדים האחרים כך שהיום שלהם ייראה רגוע יותר.

3. בערב קודם הכינו את תיק ביה"ס עם הילד או שהנחו אותו לסדרו בעצמו אם כבר מסוגל.

את הבגדים הכינו גם כן בערב שלפני כן, לפני השינה.

ילד/ה שמביעים צורך לבחור בעצמם את הבגדים – אמרו להם שאתם תכינו להם 2 זוגות מכנסיים ושתי חולצות מהם הם אלו שיבחרו מה מתאים להם.


4. וודאו שהילדים ישנים מספיק בלילה בהתאם להמלצה עפ"י גילם. שעות שינה מספיקות יאפשרו יקיצה קלה יותר.


5. צרו מראש עם הילדים (עבור כל אחד) כרטיסיות של רצף הפעולות שעליהם לבצע בכל בוקר. כשההתארגנות הופכת למשחק הרבה יותר קל לגייס את המוטיבציה של הילד שרואה בה פעילות המשלבת הנאה.

תוכלו למצוא תמונות מתאימות באינטרנט – להדפיס אותן ולתת לילדים לצבוע. אח"כ חיתכו וניילנו אותן והדביקו בצד האחורי סקוצ'ים. הדביקו אותם על לוח מתאים ונגיש שתתלו בחדרם. ערכו את הכרטיסיות מראש בסדר הגיוני על הלוח. כך הם יוכלו לעקוב אחר הפעולות שכבר ביצעו ולהעביר אחת אחת הצידה על הלוח.


במקום תמונות מהאינטרנט, תוכלו לצלם אותם עושים כל אחת מן הפעולות הנדרשות בבוקר. את התמונות הללו שלהם הדפיסו, חיתכו, ניילנו והכינו מהם את הכרטיסיות ללוח. באופן זה גם הפכתם את ההתארגנות לעניין של כולכם ולפעילות משותפת מהנה.

(התמונות יכללו: השכמה, יציאה מהמיטה, לבישת בגדים, נעילת נעליים, שטיפת פנים וצחצוח שיניים, שירותים, הנחת התיק בכניסה מוכן ליציאה, ארוחת בוקר קטנה, יציאה מהבית עם התיק).


6. היערכו מראש, הקדישו לכך זמן והעירו כל ילד בנועם וברגישות. לעיתים כל מה שילד צריך להמשך יום מוצלח זה שתעירו אותו עם ליטוף, נשיקה, ומילים רכות.


7. אם נראה לכם מתאים לגבי אחד מהילדים/ חלקם, הציעו לו/להם לקחת על עצמם את האחריות להשכים בזמן ולהתעורר באופן עצמאי בעזרת שעון מעורר. לשם כך לכו ביחד אתו לקנות שעון מעורר.

אבל אל תשכחו: גם אם יתעורר בכוחות עצמו, התייחסו אליו כשהוא משכים, חזקו אותו על הצלחתו, אמרו "בוקר טוב" והביעו חיבה וחום.


8. עודדו את עצמאותם ותנו להם לעשות מה שביכולתם, ומה שלא – עזרו להם בו או שבררו אתו מה יסייע לו לבצע אותה משימה/ פעולה יותר בקלות. אם הילד מתעורר כל בוקר זומבי – הלבישו אותו אם לזה הוא זקוק כרגע ואם זה מה שיאפשר להעביר את הבוקר חלק. אל דאגה! זה יעבור מהר משתוכלו לדמיין.


אם הילד קם הפוך ונתקע יום אחד במשימת הלבוש או נכנס להתנגדויות, אל תתעקשו. אמרו לו שאם הוא רוצה להחליף את בגדיו זה הזמן כי עליכם לעמוד בלוח הזמנים ואם קשה לו היום מהרגיל ומרגיש שאינו יכול עכשיו, הציעו לו להחליף את הפיג'מה לבגדים בגן בעזרת הגננת או אחד מאנשי/ נשות הצוות. שם זה ייעשה ביתר קלות וחבל על אנרגיות מיותרות.


9. הציעו דבר-מה שתקבעו שיוכלו לקבל רק כשיסיימו את כל הפעילויות. קיבעו דבר שלהערכתכם יהיה אטרקטיבי עבורם: ישיבה ביחד אל השולחן ואכילה במשותף של ארוחת בוקר קטנה כשאתם עם הקפה, זמן מסך באורך פרק שתקחו אותו מראש בשכלול הזמן שלכם וכד'.

הבהירו שרק לאחר שיסיימו למלא את כל המשימות יוכלו להתפנות לפעילות/ לדבר שקבעתם.

כשמשהו שהם אוהבים מחכה להם בקצה, הם עושים את הנדרש במהירות כדי להגיע אליה.


10. כשאתם מסיימים ונכנסים לרכב – זה הזמן לשבח את הילדים על שיתוף הפעולה שלהם, על הפעולות שעשו ועל כל שיפור או התקדמות קטנה לעומת ימים אחרים.

החיזוקים שלכם יתנו להם את המוטיבציה להשתדל ולהצליח בכך שוב ביום שלמחרת.


• אם אתם מרגישים שאתם עדיין מתקשים לעבור את הבוקר בצורה שמניחה את דעתכם, פנו לאיש מקצוע.

232 צפיות
bottom of page