ניהול כעסים והתמודדות עם תסכול בבית, בגן ובביה"ס
תוקפנות, התפרצויות זעם
קושי להתמודד עם תסכול ולהיענות לגבולות
הטיפול בכלים כמו משחק ויצירה מאפשרים לתוקפנות להתבטא בחדר באמצעים אלטרנטיביים שאינם הרסניים למטופל.
הזעם של הילד יכול להיות מופנה אל הנייר או להתבטא בהפעלת כוח ע"י המטופל דרך כלי העבודה השונים מבלי שהוא יפגע באחר
או בעצמו, כשהמטפל מצדו נמצא שם לתת את המרחב המתאים, להכיל את מה שהמטופל מבטא ולתת למה שקורה בחדר משמעות
בתוך התהליך.
מפגשים והדרכות הורים
מפגש ראשוני עם ההורים לצורך אבחון והערכה (Intake)
המפגשים עם ההורים מתקיימים במקביל לתהליך הטיפולי הרציף עם הילד, ומתקיימים בד"כ אחת לחודש - חודש וחצי או תוך תיאום לפי הצורך שעולה במהלך תקופת הטיפול בילד.
עוד טרם מתחיל הטיפול בילד, נערכת פגישה ראשונית עם ההורים, המאפשרת לקבל אינפורמציה ראשונית על הילד וקשייו. לפני הגעת ההורים לפגישה, מתבקשים הם והגורם החינוכי המעורב בחיי הילד - למלא שאלון, בו הם מתארים את הילד מבחינות שונות: התפתחותית, תפקודית, פיסית, רגשית, חברתית ולימודית. כך, כשההורים מגיעים אלי לפגישת ההיכרות, יש ביכולתי להתמקד בפרטים ספציפיים ולהעמיק יותר אודות הילד וקשייו בגינם פנו ההורים לטיפול.
האינפורמציה המתקבלת מהשאלונים ומדיווחי ההורים בפגישה מאפשרת לי כמטפלת לבצע איזשהו אבחון, בסופו מתנסחות בשיתוף עם ההורים - מטרות הטיפול וציפיותיהם לגבי ההישגים הרצויים.
מפגשי הדרכה
מפגשי ההורים הם חלק בלתי נפרד מתהליך הטיפול בילד. פעמים רבות, הורים הפונים לטיפול סבורים שבעצם הבאת
הילד מסתיים חלקם, ומכאן והלאה – המטפל "יהלך את קסמיו" על הילד ויחזיר אותו לרשות הוריו "מתוקן". ואמנם, רוב הפגישות בתהליך אכן מתקיימות עם הילד, אך חשוב להדגיש כי בחלק מן המקרים, להורים חלק מכריע בתהליך הטיפולי ובהצלחתו, ולכן מעבר לרצונם הטוב לסייע לילדם, חשובה ראשית זמינותם ופניותם לתהליך, ובהמשך שיתוף הפעולה הנדרש. עם זאת, אצל כל מטופל משתנה מידת המעורבות של ההורים מבחינת העיתוי הנקבע לפגישות, מספרן ותכיפותן.
הפגישות עם ההורים כוללות: בתחילה - פגישת ראיון ראשוני והיכרות, ופגישות הורים והדרכות בהמשך.
בנוסף לכך, במהלך הטיפול אני נוהגת ליצור קשר עם הגורם החינוכי על-מנת להתעדכן, לעקוב אחר השינויים, לחדד את מטרותיי ולעיתים גם להדריך. כאשר עולה הצורך, אני גם מקיימת פגישה בביה"ס או בגן בפורום של הצוות החינוכי הרלוונטי (מנהל ביה"ס, פסיכולוגית ביה"ס, יועצת ביה"ס, המחנכת וההורים.
באופן זה, משמשים ההורים והגורם החינוכי כשלוחות או זרועות נוספות, הפועלות במקביל לתהליך הטיפולי בחדר.